Samochód rajdowy - jest
to zazwyczaj samochód seryjny, osobowy, terenowy lub ciężarowy, przekonstruowany tak, aby dostosować go do udzału w rajdach samochodowych
określonego typu. W zależności od obowiązujących przepisów, do rajdów dopuszczane są samochody o ustalonym stopniu przeróbek i modyfikacji,
w określonych specyfikacjach.
Rodzaje samochodów rajdowych.
Do najbardziej znanych typów samochodów rajdowych należą:
Grupa B (1982-1986) - grupa samochodów w WRC. Miała ona za zadanie wprowadzić do rajdów szybkie samochody podobne do Formuly 1, jednak została ona wycofana z powodu serii wypadków.
Początki.
Przed wprowadzeniem grupy B najszybsze auta posiadały z reguły napęd na tylnią oś i silniki osiągające moc ok. 250 KM.
Były one wystawiane
w grupie 4, której homologacja wymuszała na koncernach wyprodukowanie co najmniej czterystu identycznych, bazowych egzemplarzy.
Pod koniec lat 70. na trasach brylowały Lancie Stratos, Fiaty 131 Abarth oraz Porsche 911. W 1979 roku Międzynarodowa Federacja
Samochodowa FISA dopuściła stosowanie napędu na cztery koła.
Z możliwości tej skorzystało Audi wystawiając swój flagowy model Quattro. Samochód wygrał już podczas swojego debiutu w austriackim rajdzie Jaenner w 1981 r.
W kolejnym sezonie Audi sięgnęło po tytuł mistrza świata w kategorii producentów. W 1982 r. FISA poszła o krok dalej z myślą o najmocniejszych samochodach
prototypowych wprowadzono grupę B. Rozpoczął się wyścig zbrojeń.
Rozwój.
Pierwszy samochodem
zbudowanym z myślą o homologacji w grupie B była Lancia Rally oznaczona kryptonimem "037". Samochód zadebiutował w Rajdzie Korsyki '82, gdzie Markku Alen
zajął dziewiąte miejsce. Choć włoska rajdówka nie miała napędu 4x4, to dysponowała centralnie zamontowanym silnikiem o mocy ponad 325 KM z dwiema turbinami
oraz lekką karoserią opartą na strukturze rurowej, wykonaną z kompozytów. Jej główny konkurent Audi Quattro nie posiadało tych atutów; było wyposażone
w słabszy silnik i cięższe nadwozie. Wszystko to sprawiło, że zespół Lanci już w pierwszy pełnym sezonie startów (1983) zdobył mistrzostwo świata w kategorii
producentów. Audi widząc co się dzieje już w kolejnym roku (1984) homologowało w grupie B swój nowy model - Sport Quattro. Na trasach pojawił się też kolejny
ważny gracz - Peugeot 205 T16. To rajdowe
monstrum miało napęd na cztery koła, centralnie zamontowany 450-konny silnik oraz karoserię w większości wykonaną z kevlaru, która opierała się na tzw.
ramie rurowej, ta ostatnia ułatwiała serwisowanie auta, bowiem jego tył w bardzo prosty sposób można było zdejmować. Model 205 T16 zabłysnął na już
w swoim pierwszym rajdzie na Korsyce, gdzie do momentu wypadku Ari Vatanena deklasował swoich rywali. Istotnym dla rozwoju grupy B był sezon '85.
Peugeot zaczął startować drugą ewolucją 205 T16 o nazwie E2; Audi wystawiło nowy model S1, zaś Lancia zaczęła przygotowywania do zastąpienia
tylnonapędowego "Rally" 4-napędowym modelem Delta S4. Do rywalizacji włączył się Ford z autem RS200 oraz koncern Austin-Rover z Metro 6R4.
Rywalizacja nabrała rumieńców, a producenci prześcigali się we wprowadzaniu technicznych nowinek. Niezwykle liberalny regulamin pozwalał by B-grupy
stawały się coraz lżejsze, a ich silniki coraz mocniejsze. Auta od 0 do 100 km/h przyśpieszały już w niespełna trzy sekundy. Gdy przed Rajdem
Portugalii '86 Henri Toivonen testował swoją Lancię Delta S4 na uproszczonym fragmencie toru Estoril(ta sama długość jednego okrążenia lecz niektóre zakręty
zostały uproszczone), zebrani widzowie oniemieli z wrażenia - osiągnięty przez Fina czas pozwoliłby mu wystartować z szóstego miejsca w Grand Prix Formuły 1.
.: Powrót do początku strony! :.