Samochód WRC (World Rally Car) to termin używany do określania samochodów wyprodukowanych w specyfikacji FIA i
rywalizujących w klasie WRC.
Zgodnie z przepisami,
samochód WRC musi być zbudowany na bazie zwykłego samochodu, wyprodukowanego w co najmniej 2500
egzemplarzach. Musi on bazować na istniejącym A-grupowym samochodzie, w którym dokonuje się rzędu modyfikacji, przede
wszystkim powiększenia (bądź zmniejszenia) pojemności silnika do wymaganych 2 litrów. Najczęściej samochody otrzymują
turbosprężarkę, napęd na cztery koła, aktywny centralny dyferencjał (przed zmianą przepisów w 2007 także przednie i
tylne), sekwencyjną skrzynię biegów oraz zestaw elementów aerodynamicznych (spojlery, dyfuzory itp.) oraz system
Anti-Lag w wypadku doładowanych silników. Masa auta musi wynosić co najmniej 1230kg.
W przeciwieństwie do samochodów Grupy A, producenci nie są zmuszeni do produkowania homologacyjnych "edycji specjalnych" aby móc zbudować spełniające wymogi FIA auto. Rajdówki niejednokrotnie bazowane są na samochodach nie posiadających cech typowych dla WRC, jak np. Peugeot 206 i 307, Citroën Xsara czy koda Fabia, które fabrycznie nie posiadają turbodoładowanych silników benzynowych czy napędu na obie osie.
Aby ograniczyć moc, wszystkie turbodoładowane samochody muszą mieć zamontowany ogranicznik dopływu powietrza o średnicy
34 mm przed
wlotem powietrza do turbosprężarki, co ogranicza przepływ powietrza do ok. 10 m3/min.. W ten sposób ograniczono
faktyczną moc silnika do ok. 330-340 KM (oficjalnie 300 KM - wartość ta była aktualna dziesięć lat temu). Z tego powodu
inżynierowie skupiają się na dostępności pełnej mocy silnika w całym zakresie obrotów, a nie na wysokiej mocy maksymalnej.
Oznacza to,
że całe 300 KM jest do dyspozycji kierowcy już od 3,000 rpm aż do "red line" na poziomie 7,500 obrotów/minutę
- szczyt mocy osiągany jest przy ok. 5,500 rpm i jest to ok. 330-340 KM. Przy 2,000 rpm, czyli bez żadnego obciążenia,
silnik produkuje trochę ponad 200 KM. Dalsze modyfikacje skupiają się na głównie zwiększeniu wytrzymałości konstrukcji
samochodu poprzez dodanie klatki bezpieczeństwa oraz wzmocnieniu innych elementów nadwozia.Przed każdym rajdem auta
wyposażane są w odpowiednie zawieszenie, opony oraz ustawia się dyferencjały, stosownie do warunków panujących na trasach
imprezy - WRC muszą dać sobie radę na asfaltach, szutrach i piachu o różnej zwartości, śniegu a nawet na lodzie.
.: Powrót do początku strony! :.
Rajdowe Mistrzostwa Świata, ang. World Rally Championship (WRC).
WRC jest klasą rajdową specjalnie przygotowanych samochodów fabrycznych na trasach rajdowych całego świata. W rajdach,
w przeciwieństwie do wyścigów (np. Formuły 1) w samochodzie znajdują się dwie osoby: kierowca oraz jego pilot, przekazujący
mu na bieżąco informacje dotyczące trasy. Zawody odbywają się prawie zawsze w terenie (wyjątkami są krótkie odcinki specjalne
na stadionach i placach, gdyż są one organizowane specjalnie dla kibiców), na zamkniętych drogach publicznych oraz na różnych
rodzajach nawierzchni do których należą między innymi szuter, asfalt bądź śnieg. Sezon składa się z kilkunastu trzydniowych
rajdów podzielonych na odcinki specjalne oraz na odcinki dojazdowe łączące poszczególne odcinki specjalne, na których kierowców
obowiązją przepisy ruchu drogowego. Czas liczony jest tylko na odcinkach specjalnych (popularnych OS-ach), jednak także "dojazdówki"
kierowcy muszą przebyć w określonym przez organizatorów czasie. Kierowcy mogą też otrzymać kary czasowe (np. właśnie za spóźnienie
się na Punkt Kontroli Czasu po przejechaniu łącznika), doliczane do końcowego czasu rajdu.
.: Powrót do początku strony! :.