Rajdy samochodowe - dyscyplina sportu motorowego, polegająca na przejechaniu w specjalnie przygotowanym do tego celu samochodzie rajdowym wyznaczonej przez organizatora trasy w jak najkrótszym czasie.
.: Powrót do początku strony! :.
Trasa rajdu przebiega w większości po ogólnodostępnych drogach publicznych. Dzielimy ją na zamknięte dla ruchu próby sportowe zwane
Odcinkami Specjalnymi (w skrócie OS, OES) oraz otwarte odcinki dojazdowe zwane dojazdówkami. Pomiędzy poszczególnymi fragmentami trasy znajdują się Punkty Kontroli Czasu (PKC) oraz Punkty Kontroli Przejazdu (PKP).
Ze względu na różnorodność miejsc, w których rozgrywane są rajdy, spotyka się różnego typu nawierzchnie. Mogą to być: szuter, asfalt, śnieg czy lód.
.: Powrót do początku strony! :.
Zawodnicy - w rajdach biorą udział dwuosobowe załogi, składające się z kierowcy i pilota. Warunkiem możliwości startu w rajdzie jest posiadanie odpowiedniej do rangi imprezy licencji rajdowej.
Aby ją uzyskać należy spełnić szereg ściśle określonych kryteriów wśród których można wymienić:
- posiadanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii,
- udokumentowane uczestnictwo w imprezach motorowych niższej rangi,
- pozytywne przejście badań lekarskich,
- oraz członkostwo w automobilklubie.
.: Powrót do początku strony! :.
Przebieg rajdu. Właściwą rywalizację w rajdzie poprzedza rekonesans, czyli zapoznanie z trasą, podczas którego załoga sporządza notatki, za pomocą których będzie się nawigować już w czasie rywalizacji na odcinku specjalnym. Po rekonesansie, który w zależności od długości, trudności oraz rangi imprezy może trwać od jednego do trzech dni, na załogę czeka jeszcze odcinek testowy oraz badanie kontrolne startujących samochodów.
Walka na rajdzie rozpoczyna się często od startu honorowego oraz rzadziej tzw. Super OS'u, rozgrywanego wieczorem dzień przed pierwszym etapem rajdu.
Każdy rajd składa się z etapów, będących w przeważającej większości kolejnymi dniami rywalizacji. Dziś spotyka się głównie imprezy składające się od jednego do trzech etapów. W skład etapu wchodzą przejeżdżanie najczęściej dwa- lub trzykrotnie te same fragmenty trasy, rozpoczynające się i kończące parkiem serwisowym, zwane sekcjami lub pętlami. Każda pętla składa się z odcinka drogowego zwanego dojazdówką oraz odcinka specjalnego, podczas którego ma miejsca właściwa rywalizacja wśród startujących załóg. Jeżeli długość pętli jest spora, wówczas uzupełniana jest ona strefą tankowania, na którym załogi mogą uzupełnić ilość paliwa w swoim samochodzie. Pomiędzy poszczególnymi etapami znajdują się parki zamknięte.
Rajd najczęściej kończy się metą honorową, na której ma miejsce dekoracja zwycięzców oraz końcowym badaniem kontrolnym.
.: Powrót do początku strony! :.